Träning Merlot Maj 2010


Min julklapp!

Jag vet inte om ni förstått det men just nu är jag i Lofsdalen för att jag ska praoa och därför blir det inga inlägg om dagens ridpass med mera.
Men jag kan berätta om mina hästrelaterade julklappar och jag har faktiskt bara fått en sån hittils. Ett täcke från rambo till Z. Det ser ut som täcket på bilden fast det är grå/vitt. Ursnyggt! Har ju ett likadant som Dino vunnit så därför önskade jag mig det här. Ska visa er en bild på Z med täcket på någon dag.

Svar


Sv; Tack så jättemycket för svaret! Läste även om detta på Rosannas blogg (hastdiggaren.blogg.se), imponerande att hästen går så bra utan träns dessutom.

Till er alla från oss alla!


Lord Dino

Jag ser ut som en biff men han är iaf väääldigt fin!

Zetras släkt

Zetras pappa heter Ovidius och är hästen på bilden ovan. Jag har googlat på Ovidius och han har vunnit flera årgångs championat i Holland och om jag fick fram något på google om att han reds av en junior/young rider men så mycket mer hittar man inte förutom att han är född 1996 och e. Aldatus Z ue. Ahorn
Aldatus Z är då Zetras farfar och han är desto kändare.
1994

Start of International Career
Won Team Gold Medal and individual Silver for Germany with Christian Allmann in Millstreet
German Champion also with Christian Allmann
4th Volvo World Cup Qualifier at Warsaw
Won World Championship for Approved Sires at Zangersheide
1995
Won Dutch Championships with Jos Lansink
Won Volvo World Cup Qualifier at Monterrey and 4th in $100,000 Pulsar Crown Series
Won Stallion Class at Valkensward also ridden by Jos Lansink
1996
Won a class at the World Equestrian Games at The Haigue
Placed in Grand Prix at St. Gallen, Aachen, Calgery
Second World Stallion Championships at Lanaken
On Dutch Team placed 2nd at Rotterdam jumping clear with Jos Lansink
Progeny
From limited coverings while competing, four of his 1993 stock are jumping and in the winning line ups at International Level:AvandgardeAcapelloAldrilla and Atlanticus.
Ovidius (1996) stallion was winner of 4 yr old Dutch Breeders Championship, 2nd in the Dutch Championships for 4 yr olds in 2000, and also won the International Stallion Class at Zwolle in 2001 and 2002, with Olympic Champion, Jereon Dubbledam.
KEC Orina (1996) was placed 4th in the Cavan 4 yr old Championships and qualified for the RDS in the 5 yr olds with Francis Connors in 2001.
His oldest stock bred in Ireland are 2 year olds in 2002 and show quality, elastic paces, his wonderful temperament. Jumped loose the show power, elasticity, technique and scope.
At Goresbridge Foal Sale (Ireland), in October 2001, his foals topped the Sales.
Almé Z är då farfars farfar till Zetra och där blir alltså Merlot och Zetra släkt då Almé är Merlots farfars far. Almé är även han riktigt känd med många kända avkommor. Här kan man läsa om honom på wikipedia:http://en.wikipedia.org/wiki/Almé_Z

Även Ladykiller och Nimmerdor finns med i släkten! På mammas sida har jag inte hittat något lika intressant dock.


Hoppträning!

Hopptränade Z idag och han var jättefin! Jag har lite svårt att hänga med i sprången då jag inte är van med att han är så stor så jag förstör lite för honom då jag får svårt att ge honom eftergift, så det jag ska öva på är bara att hänga med bättre i sprången så han får bättre förutsättningar att kunna hoppa ifrån.

Dagens ridpass

Först red jag Märla och red mycket mjukgörande och hon var jättefin! Höll sedan på mycket med att stärka galoppen då hon just nu är ganska svag i galoppen. Men hon blev jättefin på slutet så jag är riktigt nöjd!
Dino red jag lite lätt bara med tanke på att han var halt i lördags men han var väldigt glad över att få röra på sig och bockade när jag fattade galopp!
Gammal bild på mig och min Pärla!

Önskelista!

Jag önskar mig ett par JIN stirrup i julklapp! Inte för att jag kommer få några men de blåa skulle passa in i min utrustning, såååå snyggt! Men man kan alltid önska sig även fast man antagligen inte kommer få några.
Hittade de här för 1799 kr på Filippas ridsport.

Ninja La Silla

Har precis tittat klart på världscupen från Olympia, London! RGB gjorde en toppenrunda både i grund och omhoppning med sin fantastiska Ninja La Silla. Ninja är nog en av mina favoriter, så fantastiskt smidig och vilken vilja! De rev sista hindret i omhoppningen men hade snabbaste tiden.
Även Malin var med, med Tornesch, han kommer komma riktigt långt tror jag, hon hade också ett nedslag i omhoppningen.

Dino är fräsh!

Så HIMLA skönt! Visade honom för veterinär då hon ändå skulle vaccinera våra hästar och han var helt fräsh! Så himla skönt. Så imorgon ska jag rida ett lugnt pass men på tisdag tyckte hon jag kunde rida ordentligt!
Ser nästan ut som han gör piaff på bilden, haha!

Utan träns?

Såhär såg det alltså ut igår när Luciana Diniz red sin häst As-Taro helt utan träns i Olympia, London! Hon rider alltså endast med ett bett, en rem för att inte bettet ska ramla ut för enkelt och tyglar. Jag tror det här var något som förvånade många, men hon visade att det gick lika bra iallafall och red felfritt i grundomgången och rev ett i omhoppningen. Har dock ingen aning om varför hon gör det. SNYGGT GJORT!

Halt ponny...

Red först Merlot och jag red ganska länge och mycket mjukgörande och hon var fantasktiskt fin på slutet!
Sen red jag Dino barbacka och han var jättefin men i mitten av ridpasset blev han halt så det var jättekonstigt...
Har inte så mycket att skriva så blir väldigt kort inlägg.
Varför Dino?

Skola om ponnyn till gymkhana?

Vi hade lekar/gymkhana igår i dressyrgruppen och jag och Merlot var med! Vi var med i laget närmast i bild och vi vann SAMTLIGA grenar! Och som ni antagligen vet så är Merlot den gråa ponnyn, hon är dessutom upp piffad med renhorn och bjällror på tränset! Hon var helt grym på de där med lekar, haha! Men nej, hon får nog fortsätta vara hopp ponny iaf!
Hela gruppen. Fr.v Sandra & Dillon, Petra & Frank, Jag & Märla, Marie & Bandit, Natalie & Dionne och Emma & Fritz.

Segrande laget! Fr. v Sandra & Dillon, Jag & Märla och Petra & Frank!

Detta är påväg hem till mig...

Det här supersnygga tränset har jag beställt från Skara Hästsport då jag fick ett träns i födelsedagspresent. Detta ska jag ha till Zetra och det är svart!

Nu är det dags igen!

Nu, äntligen!!! Ska jag börja blogga igen efter min LILLA, hehe bloggpaus.
Har ganska mycket att berätta men kortar ner det lite granna. Har tävlat Zetra en gång, 80 och 90 cm och hade 4 fel i 80 cm och 0-0 i 90 cm, han var jättefin!
Dino och jag har varit med i Mountain Horse Ponny Cup och det gick jättebra i uppvärmningsklassen en LC, 90 cm där var vi nolla, sen i själva kvalklassen red jag skitbra, han var jättefin men tvärstanna på kombinationen, även fast han låg rätt, men men. Sen åkte vi till Gustavsberg eftersom det inte gick bra i Strömsholm i LB;n, där var 0-8 i LCn med snabbaste tiden i omhoppningen, i LB:n vann vi som enda 0-0:a! Han kändes precis som vanligt den tävlingen, så skönt! Film från LCn i Strömsholm.
Lisa har börjat hoppa och tävla Merlot, och det går toppen bra! I lördags hoppade de KM på Runsten och kom tvåa! Jag var jätte stolt!

RSS 2.0