Äntligen hoppträning!

Idag var det äntligen dags för hoppträning igen! Sist jag och Dino hopptränade var i maj så det var verkligen jättekul! Först började vi med en övning där vi skulle ha tre galoppsprång mellan varje hinder men samtidigt behålla rytmen. Han var toppenfin. Sen hoppade vi lite linjer och efter det bana. När vi hoppade bana så råkade jag lägga honom lite kort in och då red jag på och jäklar vad han hoppade över oxern ut!
Lisa red Merlot och det gick tydligen bra, jättekul!! Så det känns skönt att det funkar så bra!
Dino vinst LB Ludvika 2008

Måndag!

Idag jobbade jag först och det gick toppen bra! Barnen var verkligen super duktiga och jag skötte mig ganska bra också!
Måndag har nu blivit en av veckans bästa dagar, för numera hopptränar jag Z på måndagar! Idag var första gången och det gick jättebra även fast det var lite svårt att svänga! Han hoppar helt sjukt bra! Så kul att rida honom.
Lisa red Merlot på utebanan när jag hoppade Z och hon sa att det gick bra även fast Märla tyckte blåsten var jobbig! Så skönt att det funkar så bra för Lisa, Märla är så glad att få komma igång igen!
SNÄLLA!!! Ge mig tips vad NI vill läsa om!!!
Jag ger Servus en puss!

Flera dagar senare...

Eller ja iaf 3 dagar. 
Fredag: Lisa kom och provade Merlot, hon ska hjälpa mig att rida och tävla Merlot förhoppningsvis! Hjälpte henne och det gick riktigt bra för att vara första gången.
Lördag: Jag red Dino och han var jättefin, flyttade honom och gjorde lite övergångar och han var grymt fin! Samtidigt red Petra Merlot och jag hjälpte henne och det gick riktigt bra! Petra är jätteduktig med henne.
Idag, söndag: Jag red Dino och Lisa red Märla. Först red vi en skritt tur ut i skogen och det var jätte mysigt, pratade en massa och det var allmänt mysigt. Sen red vi i ridhuset och jag jobbade samma som igår med Dino och han är otroligt fin just nu! Samtidigt som jag red runt på Dino hjälpte jag Lisa och det gick verkligen toppen bra! Lisa är så himla duktig så det här kommer bli jätte bra tror jag!
Sen red jag Zetra, som jag nu tänkte kalla Z, inte stor skillnad men ändå, går mycket fortare att skriva. Han gick väldigt mycket bättre idag än i onsdags och imorgon ska jag hoppa honom!
Lisa och Märla!

Söt ponny!

Idag red jag först Dino när jag kom hem. Jobbade lite med sidvärtsrörelser och han kändes jättefin! Sen kom Natalie som rider hos oss och ville fota så nu har jag fått jättefina bilder på oss från idag!
Sen red jag Märla som igår fast hon fick trava ett varv åt båda hållen idag, hon var väldigt glad! Blir en kortis idag!
Dino och jag idag! Foto: http://myskatten.blogg.se, Tack!!!

Igår och idag!

Igår:
Red Märla i skritt en halvtimma, tio minuter lång tygel, tio minuter kort tygel och tio minuter lång tygel. Hon är jätte glad över att få arbeta igen och det är super kul att sitta på hennes rygg när hon är så arbetsvillig. Dino fick vila då jag var tvungen att gå på ett möte.
Idag:
Red Dino först, först red jag fram som vanligt. Idag var huvudträningen avbrott och jag blev faktiskt riktigt nöjd tillslut, tyckte att han lyssnade bra på yttertygeln när jag ville sakta av. Även fast han vilade dagen innan var han inte jätte jobbig att rida som han kan vara då han gärna blir väldigt pigg. Red Märla precis samma som igår och hon var absolut lika fin. Så himla roligt att rida henne igen som jag skrev tidigare.
Efter mina älsklingar så red jag en storhäst från ridskolan som heter Zetra, en valack född 2004 imp. holland. Han har lite svårt för att gå i form så även fast han gick med huvudet rakt upp är jag ganska nöjd, jag hade ganska bra koll på honom, jag fick honom hyfsat bra tillbaka. Så för att vara första gången är jag nöjd, när jag ridit honom ett par gånger kommer det nog vara lättare.
Jag och Zetra

Hemlighet!!!

Japp, har en hemlighet att berätta, men får berätta om den imorgon då jag förhoppningsvis vet mer!
Idag har jag iaf jobbat, min grupp tränade på att styra. Monica stod och hjälpte dom på långsidan där dom travade och jag på långsidan där dom styrde. Det gick ganska bra men jag behöver definitivt träna på att ha lektion!
Efter det hjälpte jag Petra när hon skrittade Merlot, det gick jättebra så det var kul!
Efter det var jag med i hoppgruppen på Dino, där det var markarbete, Dino var jättefin och var kanske lite vääääl glad men är ändå ganska nöjd med honom. Hoppa det kan han iaf!
Kort inlägg idag, haha!
Dino Sundbyholm 2009 LA

Tävling Chivas

Idag var det Pay and jump på Chivas.
90 cm: 4 fel, han var jättefin, dock lite studsig och pigg men jag var riktigt nöjd.
1 m: 8 fel, han var finare den här rundan, dock så var det två relaterade avstånd och andra hindret på båda dom var räcken och han tog inte mina förhållningar så han rev båda räckena, ni ser på filmen.
Är iaf sjukt nöjd med honom! Så glad att jag fick tävla honom!

Video Tävling Chivas


Regnig dag!

Det har varit regnigt och extremt tråkigt hela dagen. Jag är bara så himla glad att jag har ridhuset att rida i då. Så jag red Dino, först red jag fram i skritt, trav och galopp. Sen tog mamma och longerade mig och jag koncentrerade mig bara på att försöka komma ner i sadeln. Det var jätte bra då jag verkligen fick känna hur det ska kännas.
Jag idag när jag ridit klart.

Lite nytt från ridskolan!

Tänkte berätta lite nytt som hänt på ridskolan, för bloggen ska ju faktiskt handla en del om den också. Vi har fått 3 nya hästar, ett russ som heter Aqua, hon är från Gotland och bara 6 år men verkar vara riktigt trevlig, behöver utbildas lite till bara. Sen har vi två stora hästar ena är cirka 165 cm och heter Zetra, han hoppar tydligen riktigt bra, sen har vi en skimmel som heter något på Avis? Jag kommer faktiskt inte ihåg hela namnet men han är cirka 155 cm och verkar vara riktigt trevlig.
På Blåkulla Gård/Ridskola bor jag!

Bättre dag idag!

Red först Märla Pärla, skrittade bara men ändå, får se om hon ska ridas imorgon, hon är så himla lång i fötterna så hon måste skos.
Sen var jag faktiskt ute sprang 3 km, duktigt tycker jag haha!
Sen red jag Dino, hoppade honom idag och han var super duktig. Han har ju inte börjat hoppa så mycket och högt än men vi ökar lite varje vecka och han är så sjukt himla glad, haha sötnosen!
Dino, Heby RF feb 2010. Foto: Amanda Engman

Ett litet brake!

Har inte haft något riktigt bloggsug på senaste men nu hoppas jag att det ska komma tillbaka.
Tävlingen på Dino gick ju inge vidare, han var spänd som en stålfjäder och jag desamma och vi fick ihop 57 %.
Idag har jag ridit Dino och vi blev osams så det är bara att ta ett djupt andetag och fortsätta försiktigt.
Imorgon ska jag börja rida Merlot igen.
Merlot 2007 Sundbyholm

Taggad till tusen!

Idag har jag jobbat från 7-13 i stallet. Var ganska mycket att göra då det är mycket lektioner på lördagar. Men det hela flöt på bra utan några missöden och vid 13 30 cirka satt jag på Dino. Red igenom programmet inför morgondagen, han var lite pigg men annars kändes det bra. Efter det tvättade jag Dino och flätade manen. Sen smörjde jag.
Efter det gick jag in och umgicks med släkten och grannarna.
Ser nästan ut som vi gör piaff där, haha. Hoppas Dino sköter sig imorgon på tävlingen!

No inspiration!

Vet inte vad jag ska skriva, var hos Amanda, skulle rida Sheriffen, men han hade tappat en sko, mycket mer har inte hänt förutom att min bästa Merlot är friskförklarad! Dino vilade idag!
Märla är friskförklarad!!!

Sen kväll!

Idag red jag först Dino efter jag kommit hem från skolan vid cirka fem. Hoppade lite idag och han var jättefin. Några få gånger drog han lite mot hindret och kasta sig över men i det stora hela var han väldigt lydig. Hoppade inte alls högt eller många språng då han sätts igång i hoppningen just nu men det känns bra!
Vid kvart i åtta red jag en ridskoleponny som heter Fritz som håller på att sättas igång efter en sparkskada. Han var lite jobbig med huvudet men så länge jag var stilla i handen så var han riktigt fin!
Det var jättebra för mig att rida en annan häst än Dino för att utveckla min ridning. Jag gillar verkligen att rida olika hästar så man som sagt utvecklar ridningen.
Fritz idag!

Dressyrponnyn!


Bilder från igår!

Hårdträning!

Idag var det hårdträning på dressyrträningen och Dino var riktigt fin, ibland så blev han lite okoncentrerad men i det stora hela är jag jättenöjd med honom. Det problemet jag har just nu är att när han blir trött så sladdar han ut med bakdelen så jag måste få honom rak.
Fick fina kommentarer av Monica och sen dom som tittade så det var jättekul!
Dino och jag idag!

Gamla bilder på Merlot.


Vacker kväll!

Idag red jag Dino ganska sent, vid sju tiden ungefär och jag red ute då det inte var något ridhus ledigt och det var jättefint ute! Allting blev också mycket roligare då Dino var toppen fin. Först red jag på vår utebana och red fram, skritt, trav och galopp. Lite framridning mest och sådär. Efter det gick jag ut till vår fjordhage där våra fjordingar går och det är en jättefin gräshage med ganska kort gräs. Red där ett tag och jobbade mycket med övergångar och han var verkligen toppenfin även fast han vilade igår. Tror att han tyckte det var jättekul att få jobba lite i en gräshage!
Efter jag hade ridit så borstade jag min fina Merlot.
Dino idag när jag skulle sitta upp i gräshagen, i bakgrunden ser ni utebanan som jag red fram på.

Teorilektion!

Idag fick jag ha teorilektion för nybörjar eleverna och dom var super duktiga! Jag visade bland annat hur man borstar, tränset och sadelns delar. Dom var verkligen hur duktiga som helst och gjorde som jag sa.
Dino hann jag inte rida och Merlot borstade och gosade jag med!
Blogg.se vill inte samarbeta så blir ingen bild idag...

Teorilektion!

Idag fick jag ha teorilektion för nybörjar eleverna och dom var super duktiga! Jag visade bland annat hur man borstar, tränset och sadelns delar. Dom var verkligen hur duktiga som helst och gjorde som jag sa.
Dino hann jag inte rida och Merlot borstade och gosade jag med!
Blogg.se vill inte samarbeta så blir ingen bild idag...

Träning med dressyrstaket!

Idag när jag red i ridhuset på min Dino så hade jag dressyrstaket så han ska vänja sig tills på söndag. Han var jättefin ända tills jag red programmet och då gick allt jättebra förutom... avsaktningarna från galopp till trav. Blir jätte springit i övergången och jag spänner mig jättemycket. Så när jag ridit klart programmet tränade jag bara på den delen ett tag tills jag tyckte att det funkade. Han blev väldigt trött också så det var dags att avbryta där när det funkade. Förresten så gick träningen med staketen jättebra, han tittade bara till på dom ibland och det var bara när han blev trött, han tyckte att han hade något att skylla på då.
Emma, min klasskompis, som ska sova hos mig inatt, gick med Merlot samtidigt som jag red och borstade även på min älskling, men självklart hann jag med en del gos med finaste Pärlan!
Emma och Märla!

Min fina ponny!

Idag när jag red Dino var han helt fantastisk! Han bråkade några gånger men vi blev ganska snabbt kompisar igen. Idag jobbade jag jätte mycket med avbrott och så fin han var! Han är så underbar att sitta på när han går så bra!
Medans jag red så borstade mamma på världens finaste Merlot.
Dino ligger och sover!

Duktig Sheriffen!

Det gick jättebra igår med Sheriffen! Jag red honom först och försökte rida på samma sätt som jag red Dino i torsdags och det funkade toppenbra! När jag ridit fick Amanda sitta upp och rida lite så hjälpte jag henne. Amanda fick riktigt bra koll på honom. Egentligen skulle vi ridit idag med men han hade tappat en sko. Nu är jag hemma och ska väl rida Dino snart.
Sheriffen och jag igår! (Amandas hjälm var förliten för mig, därför der det lite konstigt ut.)

Sheriffen!

Idag ska jag rida min klasskompis ponny Sheriffen. Amanda som hon heter frågat om jag vill rida honom då hon är lite "osams" med honom. Och jag kan säga att jag vet precis hur det är, ibland kan det vara bra att någon annan rider ponnyn så mönstret bryts. Förhoppningsvis kommer det gå bra!

Amanda och Sheriffen hoppar!

Dressyrponnyn!

Ååååh idag när jag red var Dino helt underbar! Jag red med i dressyrgruppen för Carro och vi jobbade med att hästarna skulle ha en bra takt och från det bli lösgjorda. Jag har en helt underbar ponny, det jag måste tänka på är att jag ska slappna av, Dino blir så himla störd när jag spänner mig en massa. Men han blev totalt underbar när jag bara skötte mig och det känns som att vi har hittat tillbaka igen, jippi!
Har borstat och pussat på min fina älskade Merlot idag också!
Postat av:

hur gammal är du ? :)

2010-09-02 @ 17:22:32
Sv; Jag är 16, men fyller 17 år i november.
Merlot idag, älsklingen!

Små hinder!

Idag så hoppade jag lite med Dino, som sagt väldigt låga hinder eftersom han måste komma igång efter skadan. Men han var jättefin och riktigt lugn, i och för sig hade jag pelham, men hellre det och jag får stopp än att jag måste dra än massa.
Fick en fråga av en läsare idag:
Positiv dag:
Postat av: olivia

varför slutade du rida honom? ska du börja rida på honom igen nästa år när du är 18? :D

2010-09-01 @ 17:35:40
Sv: Antar att du menade Marcos. Jag slutade rida Marcos för att jag hade för mycket med ponnysarna och han var för stor för mig. Jag kommer inte börja rida honom igen för han får inte hoppa längre då han börjar bli gammal, tyvärr.
Marcos och jag, 2007

Plugga lite innan gymnastikhoppning!

Nu ska jag plugga lite innan jag ska ut och hoppa Dino lite.
Eftersom han inte har hoppat något så ska jag börja lite försiktigt med gymnastikhoppning idag. Ska bli så roligt att hoppa min älskling.
Dino, NGR MSV B 2009

RSS 2.0